Anton Pieck: zijn werk
Illustrator? Graficus? Kunstenaar? Of toch tekenmeester? Bij het praten over Anton Pieck vragen velen zich af hoe ze hem moeten noemen, zijn werk is immers zo uitgebreid en divers. Zelf typeert hij zich het liefst als een ‘ambachtsman’.
Hiermee geeft hij niet alleen aan hoe zeer hij hecht aan een goede techniek, maar ook dat hij zich aangetrokken voelt tot voorbije tijden.
Doordat hij zich middels reizen, lezen en museumbezoeken altijd uitgebreid documenteert, zijn Piecks tekeningen tot in de kleinste details historisch verantwoord.
Al op jong leeftijd ontwikkelt hij een heel eigen stijl, die veelal als romantisch of nostalgisch beschreven wordt en duidelijk herkenbaar is in zijn grafische werk, illustraties, reistekeningen, kalenders, portretten en olieverfschilderijen en ontwerpen en restauraties.
- Grafisch werk
Ex librissen zijn een van de eerste uitingen van het grafische werk van Anton Pieck. In eerste instantie tekent hij ze voor familie, vrienden en kennissen, maar de vraag wordt steeds groter, waardoor hij er uiteindelijk meer dan honderd zal maken. Altijd probeert hij iets karakteristieks van de eigenaar in de eigendomsplaatjes te leggen.
Illustraties
Op verzoek van de Vlaamse auteur Felix Timmermans, met wie hij nog jaren goed bevriend zal zijn, illustreert Anton Pieck in 1920 de feestelijke tiende druk van diens boek ‘Pallieter’, een onbezorgd verhaal over een eenvoudige Vlaamse plattelandsjongen. Het is Piecks debuut als illustrator.
Enkele jaren later maakt hij met zijn tekeningen voor het jeugdtijdschrift Zonneschijn definitief naam als illustrator.
Herken de Pieck
Wanneer Anton Pieck op een dag in Amsterdam staat te schilderen, komt er een jonge kunstenaar bij hem staan die hem na een tijdje aanspreekt. “Dat is heel mooi wat u daar maakt, meneer,” zegt de man. “Maar u gaat daar wel last mee krijgen.” “Hoezo?” vraagt Pieck verbaasd. Waarop de kunstenaar verontwaardigd zegt: “Dat is toch een pure imitatie van Pieck!”
Social Contact